Programul Comerț si Servicii
Firmele mici si mijlocii (IMM) din Romania vor putea obtine ajutoare nerambursabile de la stat de pana la 250.000 de lei (circa 55.000 Euro) pentru investitii.
Astfel, in Programul Comerț si Servicii, ajutorul nerambursabil de la stat va fi de 250.000 de lei. Intensitatea ajutorului va fi de maximum 90%, ceea ce inseamna ca beneficiarul va trebui sa suporte minimum 10% din investitie din banii lui si tot TVA-ul (daca face achizitii de la firme neplatitoare de TVA, nu va fi nevoie sa plateasca TVA-ul din fondurile proprii).
Condiții de aplicare
IMM-urile beneficiare vor fi obligate, pentru o perioada de minimum 3 ani incepand cu anul urmator acordarii ajutorului:
– sa mentina investitia pentru care primesc ajutorul in cadrul Programului,
– sa nu aplice amortizare accelerata pentru activele achizitionate in cadrul programului,
– sa pastreze numarul locurilor de munca pe perioada nedeterminata existente la data deschiderii aplicatiei de inscriere, numarul locurilor de munca create prin program conform numarului si tipului (abolvent/somer) de locuri de munca pentru care a primit punctaj in planul de investitii si numarul locurilor de munca pe perioada nedeterminata existente la data deschiderii aplicatiei de inscriere.a data deschiderii aplicaţiei de înscriere;
– Viitorii beneficiari vor fi persoane juridice (societati /societati cooperative), care au ca obiect de activitate comercializarea produselor si serviciilor de piata.
– O alta conditie de participare este ca firmele sa aiba cel putin 1 an calendaristic de la infiintare la data deschiderii aplicatiei electronice de inscriere a planului de investitii;
– De asemenea, si codul CAEN pentru care solicita finantare va trebui sa fie autorizat conform art. 15 din Legea 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, cu modificarile si completarile ulterioare, cu cel putin 3 luni anterior datei deschiderii aplicatiei electronice de inscriere a planului de investitii.
– NU se va da ajutor de la stat in cadrul Programului pentru anumite activitati, printre care pescuit si acvacultura, productia primara a produselor agricole, prelucrare si comercializarea produselor agricole.
Cheltuieli eligibile
a)achizitionarea de echipamente IT tehnica de calcul (tip PC, format din: unitate centrala, server, monitor, imprimanta / copiator / multifunctionala, inclusiv sisteme portabile, licente necesare desfasurarii activitatii) conform Hotararii Guvernului nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, cu modificarile si completarile ulterioare; Nu se pot achizitiona mai multe echipamente IT, din fiecare tip, decat numarul total de angajati dupa implementarea proiectului cu componenta nerambursabila, cu exceptia activitatilor care necesita acest lucru (Ex: Internet cafe, instruire in domeniul calculatoarelor, etc.)
b) achiziționarea de cititoare pentru cod de bare;
c)achiziționarea de cantare electronice cu/fara printer pentru etichetare;
d) achiziționarea de aparate de marcat electronice fiscale;
e) achizitionarea de echipamente tehnologice, masini, utilaje si instalatii de lucru-inclusiv software-ul aferent, aparate si instalatii de masurare, control si reglare necesare desfasurarii activitatilor pentru care a solicitat finantare, conform Hotararii Guvernului nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard si automatelor muzicale;
f) achiziționarea de electro si motostivuitoare conform grupa 2.3.6.8.1 din HG 2139/ 2004;
g) investițiile în active necorporale referitoare la brevete de invenție, mărci de produse și servicii (etichetare ecologica, licente), software pentru comertul on-line, software-uri necesare desfasurarii activitatilor de comercializare a produselor si serviciilor de piata;
h) achizitionarea de bunuri prevazute la subgrupele 3.1 mobilier, 3.2 Aparatura birotica si 3.3 sisteme de protectie a valorilor umane si materiale (ex. sisteme de supraveghere video, sisteme de alarma), conform Hotararii Guvernului nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) achizitionarea de autoutilitare din categoria N1, N2, N3, cu exceptia vehiculelor de teren simbol G conform Ordinului MLPTL 211/2003 cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv cu exceptia vehiculelor de transport rutier de marfuri in contul tertilor sau contra cost, solicitate de intreprinderile care efectueaza transport rutier de marfuri in contul tertilor sau contra cost.
(In cazul in care intreprinderea beneficiara de ajutor de minimis, pe langa activitatea eligibila pentru care solicita sa primeasca ajutor in cadrul schemei de minimis, desfasoara si activitati de transport de marfuri in contul tertilor sau contra cost, nu poate utiliza ajutorul de minimis pentru achizitionarea de mijloace de transport marfa, decat daca se asigura, prin separarea activitatilor sau o districtie clara intre costuri, ca activitatea exclusa din domeniul de aplicare al schemei nu beneficiaza de ajutoare de minimis.)
j) certificarea unui sistem de management al calitatii/ mediului/sanatatii si securitatii ocupationale/sigurantei alimentelor, in conformitate cu unul din standardele: SR-EN-ISO 9001:2008(sistem de management al calitatii);SR-EN-ISO 14001:2005 (sistem de management de mediu); SR-EN-ISO 22000:2005 (sistem de management al sigurantei alimentelor) ; OHSAS 18001: 2007(sistem de management al sanatatii si securitatii ocupationale), simplu sau integrat;
k) realizarea unei pagini web pentru prezentarea activitatii solicitantului si a produselor sau serviciilor promovate (inclusiv cheltuieli inregistrare domeniu, fara hosting), pentru operatorii economici care nu detin alta pagina web si care trebuie sa fie functionala la data depunerii cererii de eliberare a AFN si pe toata perioada de monitorizare;
l) achizitionarea de instalatii/echipamente specifice in scopul obtinerii unei economii de energie, precum si sisteme care utilizeaza surse regenerabile/alternative de energie1 pentru eficientizarea activitatilor pentru care a solicitat finantare;
m) achizitionarea de instalatii de incalzire sau climatizare aferente spatiului de comert sau servicii;
n) participarea la cursuri de instruire pentru formare / calificare profesionala / specializare / perfectionare profesionala in domeniul activitatilor de comercializare a produselor si serviciilor de piata pentru care a solicitat finantare, participarea la cursuri privind notiuni fundamentale de igiena necesare in activitatile de comercializare a produselor si serviciilor de piata;
o) comisionul de garantare aferent anului acordarii garantiei, datorat Fondului National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii – S.A. – I.F.N. (F.N.G.C.I.M.M.) in cazul garantiilor acordate pentru creditele contractate de beneficiari in vederea realizarii planurilor de investitii acceptate in cadrul Programului, pentru solicitantii care utilizeaza credit pentru implementarea proiectului;
p) consultanta pentru intocmirea documentatiei in vederea obtinerii finantarii in cadrul prezentului program si implementarea proiectului
Cheltuieli neeligibile
- Active achizitionate in sistem de leasing, second hand
- TVA – daca produsele sunt cumparate de la firme platitoare de TVA
GRILĂ EVALUARE PLAN INVESTITII Comert 2018 | Întreprinderi cu activitate | ||
Ponderea sectorului de activitate pe care se accesează programul în cifra de afaceri | 5 | ||
Cifra de afaceri este realizată preponderent din veniturile realizate în anul 2017, din domeniul(servicii/comerţ) pentru care se accesează Programul (peste 50%) | 5 | ||
Cifra de afaceri nu este realizată preponderent din veniturile realizate în anul 2017, din domeniul(servicii/comerţ) pentru care se accesează Programul (sub 50%) | 0 | ||
Obs.: Se regăsesc în bilanţul contabil şi balanţa la 31.12.2017 | |||
Management, resurse umane | 15 | ||
Întreprinderea are un număr mediu de cel puţin 3 angajaţi la 31.12.2017 | 15 | ||
Întreprinderea are un număr mediu de cel puţin 2 angajaţi la 31.12.2017 | 10 | ||
Întreprinderea are un număr mediu de 1 angajat la 31.12.2017 | 5 | ||
Întreprinderea nu are angajaţi la 31.12.2017 | 0 | ||
Rezultate aşteptate după implementarea planului de investiţii | 25 | ||
locuri de muncă create ≥ 2 | 15 | ||
locuri de muncă create = 1 | 10 | ||
Punctaj suplimentar pentru minim 1 loc de muncă din cele de mai sus creat pentru 1 șomer, absolvent după anul 2012 sau persoană defavorizată | 5 | ||
Punctaj suplimentar pentru minim 2 locuri de muncă din cele de mai sus create pentru 2 șomeri, absolventi după anul 2012 sau persoane defavorizate.* | 10 | ||
Ponderea investitiilor | 15 | ||
Ponderea investitiilor in mijloace fixe și obiecte de inventar asimilate acestora, prevazute la pct 2.1, 2.2 (inclusiv echipamente IT- tehnică de calcul), 2.3.6.8.1 (electro si mototstivuitoare) din HG 2139/2004 si software-uri necesare desfăşurării activităţii reprezinta mai mult de 60% din valoarea cheltuielilor eligibile inscrise in planul de investitii | 15 | ||
Ponderea investitiilor in mijloace fixe și obiecte de inventar asimilate acestora, prevazute la pct 2.1, 2.2 (inclusiv echipamente IT- tehnică de calcul), 2.3.6.8.1 (electro si mototstivuitoare) din HG 2139/2004 si software-uri necesare desfăşurării activităţii reprezinta mai mult de 50% din valoarea cheltuielilor eligibile inscrise in planul de investitii | 10 | ||
Ponderea investitiilor in mijloace fixe și obiecte de inventar asimilate acestora, prevazute la pct 2.1, 2.2 (inclusiv echipamente IT- tehnică de calcul), 2.3.6.8.1 (electro si mototstivuitoare) din HG 2139/2004 si software-uri necesare desfăşurării activităţii reprezinta mai mult de 40% din valoarea cheltuielilor eligibile inscrise in planul de investitii | 5 | ||
Desfăşoară efectiv activitate autorizată pe codul CAEN pe care accesează | 10 | ||
Vechime activitate autorizată egală sau mai mare de 12 de luni | 10 | ||
Vechime activitate autorizată 6-12 luni | 5 | ||
Vechime activitate autorizată 3-6 luni | 0 | ||
Obs: Vechimea activităţii autorizate se verifică in certificatul constatator la punctul Sedii autorizate/Activitati autorizate | |||
Valoarea aportului propriu | 20 | ||
Valoarea procentului aferent aportului propriu este ≥ 25% din valoarea eligibilă a proiectului | 20 | ||
Valoarea procentului aferent aportului propriu este ≥ 20% din valoarea eligibilă a proiectului | 15 | ||
Valoarea procentului aferent aportului propriu este ≥ 15% din valoarea eligibilă a proiectului | 10 | ||
Profit din exploatare la 31.12.2016 | 10 | ||
Societatea A obţinut profit din exploatare la 31.12.2017 | 10 | ||
Societatea NU a obţinut profit din exploatare la 31.12.2017 | 0 |
Punctajul maxim care se poate obţine este de 100 puncte.
Punctajul minim pentru aprobare este de 50 puncte.
La punctaje egale va prevala:
– numarul de locuri de munca nou create,
– numărul mediu de salariaţi la 31.12.2017,
– valoarea procentului aferent aportului propriu;
– valoarea profitului din exploatare la 31.12.2017;
– ponderea investiţiei în mijloace fixe și obiecte de inventar asimilate acestora, prevazute la pct 2.1, 2.2 (inclusiv echipamente IT- tehnică de calcul), 2.3.6.8.1 (electro si mototstivuitoare) din HG 2139/2004 si software-uri necesare desfăşurării activităţii;
– data si ora inscrierii in program.
Cum mă înscriu?
Procedura de înscriere se derulează în felul următor:
– Cu 5 zile înainte de deschiderea înscrierilor online, se anunţă acest lucru pe site-ul Agenţiei pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru IMM-uri.
– Perioada de înscriere durează 10 zile, timp în care firmele trebuie să completeze online un plan de afaceri.
-În termen de 30 de zile lucratoare se vor evalua planurile de afaceri si se va da un raspuns.